Σεμινάριο στη Λισαβόνα
Στο πρώτο σεμινάριο που πραγματοποιήθηκε στη Λισαβόνα (Πορτογαλία) από την 01/07/2024 ως την 06/07/2024 συμμετείχε ο βοηθός διευθυντής του σχολείου Θάνος Σαββίδης. Εκεί παρακολούθησε το σεμινάριο “Project-Based Learning (PBL) in Museums and Cultural Heritage Sites” του οργανισμού Europass Teacher Academy. Στο σεμινάριο συμμετείχαν συνολικά 15 εκπαιδευτικοί από Κύπρο, Βουλγαρία, Ελλάδα, Ιταλία, Ουγγαρία, Πολωνία και Τσεχία.
Στο σεμινάριο αυτό διερευνήθηκαν τρόποι με του οποίους μπορεί το περιεχόμενο από μουσεία και χώρους πολιτιστικής κληρονομιάς να χρησιμοποιηθεί με αποτελεσματικό, ουσιαστικό και συνεργατικό τρόπο στη διδασκαλία και μάθηση. Βασική μέθοδος για να γίνει αυτό είναι η Mάθηση Βασισμένης σε Έργα (Project-Based Learning ), η οποία προσθέτει ένα επιπλέον επίπεδο πρόκλησης και ενδιαφέροντος για τους μαθητές. Με τη συμπερίληψη πραγματικού υλικού και εκδρομών- επισκέψεων σε χώρους πολιτισμού ενθαρρύνει τους μαθητές να αλληλοεπιδρούν με τις πληροφορίες, να αναπτύσσουν την κριτική τους σκέψη, ενώ οι κοινές εμπειρίες ζωής που αποκτούν από τη μελέτη αυτή διεγείρουν την ομαδική εργασία.
Κάθε πρόγραμμα PBL ξεκινά με μια ερώτηση-κλειδί που δίνεται από τον εκπαιδευτικό (π.χ. Πώς θα σχεδιάζατε ένα υπαίθριο μουσείο στοχεύοντας στην συμπερίληψη;). Στη συνέχεια, ο εκπαιδευτικός καθοδηγεί τους μαθητές του σε όλη τη διαδικασία επίλυσης του προβλήματος, η οποία τελικά οδηγεί στη δημιουργία ενός τελικού έργου. Οι μαθητές εργάζονται σε ένα έργο για μια εκτεταμένη χρονική περίοδο – από μία εβδομάδα έως ένα εξάμηνο – το οποίο τους εμπλέκει στην επίλυση ενός πραγματικού προβλήματος ή στην απάντηση ενός σύνθετου ερωτήματος. Ως αποτέλεσμα, οι μαθητές αναπτύσσουν βαθιά γνώση του περιεχομένου, καθώς και δεξιότητες κριτικής σκέψης, συνεργασίας, δημιουργικότητας και επικοινωνίας. Η Μάθηση μέσω Έργων απελευθερώνει μια μεταδοτική, δημιουργική ενέργεια μεταξύ μαθητών και εκπαιδευτικών.
Η βασική δομή της Μάθησης Βασισμένης σε Έργα (Project-Based Learning) περιλαμβάνει το Σχεδιασμό, την Εφαρμογή και την Αξιολόγηση. Η εφαρμογή της μεθόδου PBL στην τάξη μπορεί να γίνει μέσω ψηφιακών εργαλείων, αρχείων και κοινωνικών δικτύων των μουσείων.