Σκιώδης εργασία στη Βουδαπέστη
H πρώτη σκιώδης εργασία (job shadowing) πραγματοποιήθηκε από τις 2 – 9 Δεκεμβρίου 2024, όταν ο βοηθός διευθυντής του σχολείου Θάνος Σαββίδης είχε την ευκαιρία να επισκεφθεί το δημοτικό σχολείο Kerületi Derkovits Gyula Általános Iskola της Βουδαπέστης. Στα πλαίσια της σκιώδους εργασίας, ο εκπαιδευτικός του σχολείου μας παρακολούθησε ένα προσυμφωνημένο πρόγραμμα που περιλάμβανε ποικίλες δραστηριότητες παρακολούθησης μαθημάτων, συνεντεύξεων με εκπαιδευτικούς και μαθητές, συμμετοχή σε μαθήματα, παρουσιάσεις του ίδιου του εκπαιδευτικού και παρατηρήσεις πεδίου.
Μέσα από τις εργασίες και δραστηριότητες που παρακολούθησε για μία εβδομάδα αποκόμισε σημαντικές εμπειρίες για τον τρόπο λειτουργίας του σχολείου, τις μεθόδους διδασκαλίας, τις καινοτομίες που εφαρμόζονται σε αυτό και το εκπαιδευτικό σύστημα της Ουγγαρίας. Πιο συγκεκριμένα, κατά τη διάρκεια αυτής της κινητικότητας, ο εκπαιδευτικός είχε την ευκαιρία να παρακολουθήσει διάφορα μαθήματα όπως :
Θέατρο στην 5η τάξη που εστίασε στην αντιμετώπιση της εκφοβιστικής συμπεριφοράς,
Φυσική Αγωγή στις μικρές τάξεις με θέμα την ομαδική εργασία και συνεργασία στο μάθημα,
Παραδοσιακοί Χοροί στην 3η τάξη,
Μαθηματικά στην 8η τάξη με στόχο την προετοιμασία των μαθητών για τις τελικές εξετάσεις,
Αγγλικά στην 7η τάξη με θέμα το διαπολιτισμικό διάλογο,
Μουσική με στην 5η τάξη με χρήση ΤΠΕ και εφαρμογών στο διαδίκτυο,
Πληροφορική με την 3η τάξη για την εκπαιδευτική χρήση του προγράμματος Paint.
Επιπλέον, είχε την ευκαιρία να ξεναγηθεί σε όλους τους χώρους του σχολείου, να δει τις αίθουσες διδασκαλίας, τα εργαστήρια και να μάθει για τον τεχνικό εξοπλισμό και την δομή του σχολείου.
Ακόμα, ήρθε σε άμεση επαφή με συναδέλφους εκπαιδευτικούς του ουγγρικού σχολείου, συνομίλησε μαζί τους και αντάλλαξαν πληροφορίες σχετικά με το εκπαιδευτικό σύστημα της Ουγγαρίας και της Κύπρου, καθώς και για τις διαδικασίες και στρατηγικές που χρησιμοποιούνται για την συμπεριληπτική και τη διαπολιτισμική εκπαίδευση. Επιπρόσθετα, παρατήρησε δραστηριότητες και τρόπους εφαρμογής της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης και της προσπάθειας του σχολείου για να καταστεί αειφόρο. Τέλος, είχε την ευκαιρία να γνωρίσει στρατηγικές που εφαρμόζει ο διευθυντής του σχολείου στα πλαίσια της οργάνωσης και διοίκησης της σχολικής μονάδας με τη χρήση της τεχνολογίας.
Σημαντικό μέρος της επίσκεψής τους ήταν η ευκαιρία που είχε να παρουσιάσει ο ίδιος στους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς του σχολείου στοιχεία για την Κύπρο, το Δημοτικό Σχολείο Μεσόγης και το κυπριακό εκπαιδευτικό σύστημα. Συνομίλησε με τους μαθητές του σχολείου και έμαθε για την λειτουργία της μαθητικής αυτοδιοίκησης και τους τρόπους που οι μαθητές χρησιμοποιούν για τον διαπολιτισμικό διάλογο, την καλλιέργεια δημοκρατικών αξιών και την ενεργό πολιτότητα. Επίσης, μέσα από τις συζητήσεις/συνεντεύξεις που είχε με τη διευθύντρια και άλλα μέλη του προσωπικού ενημερώθηκε για την οργάνωση των προγραμμάτων «δασικό σχολείο» και «καλοκαιρινή κατασκήνωση», τη διοργάνωση του περιβαλλοντικού προγράμματος "Πράσινο σχολείο" και τις στρατηγικές που χρησιμοποιεί το σχολείο για να λειτουργεί ως «Μη Βίαιο Σχολείο», ευαισθητοποιημένο για την υγεία από το 2009.